Bugatti Veyron (بوگاتی ویرون)

Bugatti Veyron  (بوگاتی ویرون)

برخی خودروها ویژگی هایی دارند که توجه همگان حتی آنهایی که به خودرو علاقه خاصی ندارند را جلب می کنند. قدرت بالای موتور، سرعت و ایمنی بالا و قیمت سرسام آور که البته بی دلیل هم نیست،...در Bugatti Veyron شاهکاری است بی نظیر:




· موتور16- w که توانی معادل 1001 اسب بخار تولید می کند. 

· ماکزیمم سرعت mph250 (km/h 400) 

· شتاب 0 تا mph ۶۰ تنها در مدت 3 ثانیه 

· شتاب 0 تا mph 180 در مدت 14 ثانیه 

· و قیمتی معادل 1میلیون دلار 

موتوری با توان 1001اسب بخار حدوداً به 33/1 گالن (5 لیتر) بنزین در هر دقیقه نیاز دارد.به نحوه محاسبه این مقدار سوخت در زیر اشاره شده است.



1000 اسب بخارمعادل 6/2 بیلیون ژول در ساعت است.یک گالن (8/3 لیتر) بنزین، 132 میلیون ژول انرژی دارد.از این رو موتوری با توان 1000 اسب بخار بیش از 20گالن سوخت در ساعت مصرف کند. 



· از آنجایی که بیشتر این انرژی (حدودا" 75%) به صورت گرما به هدر می رود و تنها 25% آن صرف حرکت مطلوب می شود،برای داشتن 1000اسب بخار توان واقعی باید 80گالن در ساعت و یا 33/1 گالن (5 لیتر) در دقیقه سوخت مصرف شود. 
· برای سوختن 1 کیلوگرم بنزین به 7/14 کیلوگرم هوا نیاز است .چگالی هوا معادل 222/1 کیلوگرم بر متر مکعب در سطح دریاست. هر گالن بنزین 84/2 کیلو گرم وزن دارد از این رو موتور بوگاتی ویرون باید توانایی جذب و مکش 84/2*33/1*7/14 کیلوگرم هوا راجهت احتراق سوخت در هر دقیقه داشته باشد،یعنی 45 متر مکعب هوا در هر دقیقه... 45000لیتر هوا در دقیقه... 

اگر یک موتوربا آرایش v-8 را در نظر بگیریم در rpm 6000 ، می تواند 24000 سیلندر پر هوا را در هر دقیقه به داخل خود بکشد،با یک موتور 16 لیتر می توان مکش موردنظر یعنی 45000لیتر در دقیقه را بدست آورد.


 

 

موتور 16 لیترV-8 بسیار بزرگ خواهد بود همچنین پیستون ها نیز حجیم خواهند بود، از این رو دستیابی به دوربالای آن یعنی rpm 6000 وجود ندارد.ماکزیمم دور امکان پذیربرای آن rpm 2000 است ، از این رو برای تولید توانhp 1000 احتیاج به موتور بزرگ48 لیتری داریم. به وضوح روشن است استفاده از این موتور بزرگ برای یک خودروی سواری امکان پذیر نیست و اینجاست که طراحان بوگاتی موتور افسانه ای ویرون را با توان بسیار بالای 1001 hp و البته مناسب جهت یک خودروی سواری طراحی کردند. مهندسان بوگاتی دو عامل را در طراحی موتوری جمع وجور با توان بسیار بالا در نظر گرفتند،اولین و البته معمول ترین روش،استفاده از توربو شارژربود.که امکان افزایش توان موتور را بدون تغییر آنچنانی در ابعاد آن امکان پذیر می سازد. در واقع به طور ساده می توان گفت توربوشارژ، با متراکم کردن هوای ورودی به سیلندرها امکان ورود هوای بیشتر به آنها را فراهم میکند.اگرهوای ورودی به سیلندرها دوبرابرشود، امکان احتراق سوخت بیشتر مثلا" دوبرابر قبل فراهم می شود البته این نسبت به این صورت دقیق نیست وصرفا" برای فهم بهتر اینگونه گفته شده است. دراین موتور با استفاده از این روش باتقویت هوای ورودی تا18 psi توان خروجی 2 برابر می شود. که در نتیجه آن نیز امکان جایگزینی موتور 8 لیتری بجای موتور 16 لیتری فراهم می شود.به منظور ایجاد تراکم مورد نیاز، از 4 توربوشارژر جداگانه که در اطراف موتور تعبیه شده اند استفاده می شود. 



دومین مساله که مهندسین بوگاتی جهت افزایش خط قرمز RPM یا همان ماکزیمم دور موتور و نیز کاهش تاخیرزمانی در هنگام شتابگیری مد نظر قرار دادند، دوبرابر کردن تعداد سیلندرها بود، چنانکه موتور بوگاتی ویرون از نوع کمیاب 16 سیلندر است. دو راه ساده برای ایجاد موتور 16 سیلندروجود دارد:
1- استفاده از دو آرایش V-8 در پشت سر هم در یک خط و اتصال شافت خروجی آنها به هم.
2- استفاده از دو آرایش V-8 در دو ردیف کنار هم.





بوگاتی با بهره گیری از آرایش دوم، توانست اولین خودرو با موتور 16 سیلندر را در ابتدای قرن بیستم بسازد. در مورد ویرون نیز ، بوگاتی دو V-8 را باهم ادغام کرد وامکان اتصال هردوی آنها را به شافت خروجی فراهم کرد.



از جمله دیگر مشخصه های موتور W-16 بوگاتی می توان به:

• وجود 4 سوپاپ در هر سیلندر و درکل 64 سوپاپ 

• سیستم dry sump lubrication برگرفته از خودروهای مسابقه ای فرمول 1که شامل یک مسیر داخلی پیچیده جهت عبور روغن و اطمینان از روغنکاری و خنک کردن مناسب 16 سیلندر است.

• وجود یک رادیاتور بزرگ برای مقابله با گرمای تولید شده در اثر سوختن 33/1 گالن در هر دقیقه 

• ابعاد مناسب:طول 710mm ، عرض 889mm و 730mm ارتفاع، که با توجه به توان تولیدی این موتور سایز بسیار مناسب و معقولی است.

/ 0 نظر / 11 بازدید