شرکت جنرال موتورز (GM)

شرکت جنرال موتورز (GM)

 


شرکت جنرال موتورز در آستانه صدسالگی به جمع شرکتهایی می پیوندد که یک سده تجربه کاری را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز به راه خود ادامه می دهند. درمورد جنرال موتورز که به مرور زمان با خرید شرکتهای متعدد و متنوع خودروساز و موتورساز پدید آمده، ادامه حیات درگرو یکپارچگی اداره مجموعه از یک سو و مقابله و مواجهه با رقبای جدی در عرصه خودروسازی است که بسیار انعطاف پذیرتر و چابکتر از پیش عمل می کنند. درست است که رهبری آلفرد اسلوان اسطوره جنرال موتورز طی سه دهه، پشتوانه محکمی از این حیث برای شرکت پدید آورد، اما واقعیت آن است که حتی هزینه 40 میلیارد دلاری بازسازی و اتوماسیون خطوط تولید شرکت در سراسر جهان در دهه 1990 نیز هنوز نتوانسته است خیال شرکت را از رقیب سرسخت و متفکری چون تویوتا راحت کند. تویوتا در دهه اخیر با کسب بیشترین سودها و عرضه کم مصرف ترین و مشتری پسندترین مدلهای خودرو و بکارگیری مدیریتی بی ریخت وپاش و بهبودگرا عرصه را بر جنرال موتورز و تمامی خودروسازان جهانی تنگ کرده است.
این درحالی است که جنرال موتورز با وجود قدمتی یک صدساله و پیشتازی سالهای متمادی در عرصه تولید و فروش خودرو، هم اکنون از تداوم بحرانهای مالی درهراس است و صدای پای شرکت رقیب، تویوتا را در خیابانهای آمریکا و شاید دیترویت، مهدخودروسازی آمریکا می شنود. شاید در مقایسه با این رقیب خستگی‌ناپذیر است که ریچارد واگونر، مدیرعامل فعلی شرکت، بیش از گذشته به سرمایه های انسانی شرکت خود و ارزشها و فرهنگ سازمانی آن تکیه و تاکید می کند و همواره سعی دارد کارکنان شرکت را اعضای تیم جنرال موتورز صدا کند.

تاریخچه
گرچه یک سال دیگر، یعنی سال 2008، شرکت جنرال موتورز صدمین سال تاسیس خود را جشن خواهدگرفت، اما ویژگی این شرکت آن است که برخی از شرکتهای تشکیل دهنده این مجموعه عظیم صنعتی، قدمتی فراتر از یک قرن دارند. در سال 1897، شرکت خودروی اولدز که قدیمی‌ترین واحد جنرال موتورز محسوب می شود با سرمایه 50 هزار دلار توسط رانسوم اولدز تاسیس شد. دو سال بعد با ادغام این شرکت با کارخانه های موتور بنزینی اولدز، کارخانه های موتور اولدز تشکیل شد و اولین کارخانه مخصوص ساخت خودرو در آمریکا به راه افتاد. این زمانی بود که آدام اپل در آلمان نیز اولین خودرو را ساخت. سالهای 1902و 1903 به ترتیب شرکت خودروی کادیلاک در دیترویت توسط هنری لیلاند و شرکت موتور بیوک توسط دیوید بیوک تاسیس شد. این دو شرکت بعدها به جنرال موتورز پیوستند. یک سال بعد، بیلی دورانت کنترل شرکت موتور بیوک را برعهده گرفت. 
در 1905، کادیلاک موتور تک سیلندر موردعلاقه هنری لیلاند را ساخت و دو سال بعد، بیوک اولین خودروی چهارسیلندر را به نام مدلD طراحی و عرضه کرد. درهمین سال نخستین مدرسه کاربردی آموزش مکانیک خودرو توسط هنری لیلاند تاسیس شد. اما نقطه عطف صنعت خودرو در سال 1908 پدید آمد که تحت رهبری بیلی دورانت، شرکت جنرال موتورز متشکل از شرکت موتور بیوک تاسیس شد.
اولدز دومین شرکتی بود که جنرال موتورز آن را خرید. سال بعد نیز کادیلاک به مبلغ 5/5 میلیون دلار توسط جنرال موتورز خریداری شد و هنری لیلاند و پسرش برای کار دعوت شدند. درهمین سال، پونتیاک نیز خریداری شد و به جمع جنرال موتورز پیوست. در 1911 جیمز استورو به جای بیلی دورانت رهبری شرکت را به عهده گرفت و واحدهای فنی و آزمایشگاه مرکزی تحقیقات را راه اندازی کرد. درهمین سال، شرکت کامیون سازی جنرال موتورز نیز افتتاح شد. فعالیت واحد فروش خارجی شرکت نیز از همین سال آغاز گشت. همزمان، شرکت موتور شورولت توسط لوئیس شورولت تاسیس شد. در 1914، کادیلاک اولین موتور هشت سیلندر از نوع V را با قدرت 70 اسب بخار ساخت و برای نخستین بار از ترموستات برای کنترل سیستم خنک کننده استفاده کرد.
جنرال موتورز، چهار سال بعد شرکت موتور شورولت را خرید. در 1918 جنرال موتورز کانادا تاسیس شد. در 1920 دورانت که به عنوان رئیس در شرکت به کار ادامه داده بود استعفا داد و پونت جایگزین او شد. اما سه سال زمان لازم بود تا زمینه تحولات مدیریتی در جنرال موتورز رخ دهد. در سال 1923 با انتخاب آلفرد اسلوان به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت این اتفاق به وقوع پیوست.
رهبری 33 ساله او بر شرکت، جنرال موتورز را متحول کرد. او از همان بدو ورود استراتژی تولید را در پیامی به سهامداران چنین اعلام کرد: یک خودرو برای هر نفر. در دهه 1920 شرکت در بسیاری کشورها کارخانه تولید خودرو برپا کرد. برای اولین بار، بنزین اتیلی در آزمایشگاههای شرکت ساخته و عرضه شد. 
در سال 1925، شرکت موتور واکس هال توسط جنرال موتورز خریداری شد. در 1940، شرکت تولید 25 میلیون خودرو را جشن گرفت. پس از بازنشسته شدن اسلوان در 1956، چارلز ویلسون جایگزین او شد. در دهه 1960 مدلهای متنوع خودرو عرضه شد. در 1962 و 1967 به ترتیب تولید 75 و 100 میلیون خودرو توسط شرکت جشن گرفته شد. در 1967 در یک تغییر ساختاری، شرکت به صورت گروههای مجزای خودروهای سبک و کامیون، بدنه و مونتاژ، قطعات خودرو و بخش خارجی از آمریکا درآمد. در 1974، جنرال موتورز فناوری مبدل‌های کاتالیستی را عرضه کرد و تمام خودروهایی که سال بعد تولید کرد به این سیستم مجهز بود. در ابتدای دهه 90 و طی چهار سال، با صرف 40 میلیارد دلار هزینه، در یک برنامه جهانی، شرکت تمام کارخانه های مونتاژ خود را بازسازی کرد و اولین افت مالی را از 1920 تجربه کرد. در 1983، جشن 75 سالگی شرکت با 235 میلیون خودروی تولیدی همراه شد.
در 1990، اولین خودرو با کیسه هوا تولید شد. درهمین سال، شرکت، اولین خودروی سواری نوع کوچک به نام ساترن را عرضه کرد. هدف از راه اندازی بخش ساترن، تبدیل خط مونتاژ سنتی به کارگروهی نوآورانه بود. در 1992 جان اسمیت به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. براساس چشم انداز شرکت به عنوان یک سازمان یادگیرنده، دانشگاه جنرال موتورز در سال 1997 تاسیس شد. سال بعد، شرکت دلفای از جنرال موتورز مستقل شد. سال 1998، ریچارد واگونر به سمت مدیرعاملی منصوب شد.

حوزه فعالیت
درحال حاضر، جنرال موتورز بزرگترین شرکت خودروساز جهان از لحاظ درآمد و میزان تولید محسوب می شود. مرکزیت شرکت در دیترویت، مهد خودروسازی آمریکا قرار دارد، اما جنرال موتورز در 33 کشور، کارخانه های خودروسازی دایر کرده است و محصولات خود، شامل خودروهای سواری و کامیون را به بیش از 200 کشور می‌فروشد. بیش از 25 هزار تامین کننده جهانی، قطعات خودروهای تولیدی شرکت را تامین می کنند. همانگونه که در تاریخچه شرکت اشاره شد، جنرال موتورز درواقع مجموعه ای از چندین کارخانه مختلف خودروسازی و موتورسازی است که به مرور زمان به هم پیوسته اند. اکنون اسامی آن شرکتها بر روی محصولات مختلف شرکت وجود دارد و نشان تجاری خودروها محسوب می شود: بیوک، کادیلاک، واکس هال، شورولت، دوو GM، هومر، GMC، اپل، ساب، پونتیاک و ساترن.

چشم انداز
چشم انداز جنرال موتورز چنین است: رهبر جهانی در حوزه حمل و نقل و محصولات و خدمات مرتبط، به وجدآوردن مشتری ازطریق بهبود مستمر باتوجه به کار تیمی، درستی و نوآوری کارکنان شرکت.

ارزشها و فرهنگ سازمانی
توضیحات مربوط به ارزشها و فرهنگ سازمانی شرکت در بیانیه مفصلی به عنوان «پیروزی از راه درستی» به 9 زبان دراختیار همه کارکنان قرار گرفته است. شش ارزش راهنمای کارکنان عبارت است از: 
1 – به وجدآوردن مشتری
2 – درستی و پاسخگویی
3 – کار تیمی
4 – نوآوری
5 – بهبود مستمر
6 – مسئولیت پذیری و احترام به افراد.
در این بیانیه آمده است که درستی در جنرال موتورز، انتخابی نیست؛ ضرورت زندگی روزمره است. همین ارزشهاست که کار و تعهد ما را و تصمیم برای جبران اشتباهات را راهنمایی می کند. انجام کارهای درست در کار روزانه، شهرت و موفقیت ما را تضمین می کند. درستی به معنای صداقت داشتن و ارائه دقیق گزارشهای عملکرد است، یعنی به مسئولیت عمل کردن، قواعد را مراعات کردن و عمل کردن مطابق حرفهایی که زده می شود.
جنرال موتورز دراین بیانیه، چهار اولویت فرهنگی برای موفقیت کسب وکار خود تعریف کرده است:
1 – افزایش کمی و کیفی تولید و تمرکز بر مشتری
2 – عمل کردن به عنوان یک شرکت یکپارچه
3 – مشارکت در تحقق اهداف
4 – کارکردن همراه با حس شتاب.





منابع انسانی
335 هزار نفر کارکنان شرکت در بیش از 30 کشور جهان مشغول به کار هستند. برنامه آموزش منظم کارکنان در دستور کار شرکت قرار دارد. برای رسیدن به سطح استاندارد، کارکنان تشویق می شوند تا سالانه 20 ساعت آموزش مربوط به اهداف شغلی خود را بگذرانند. در سال 1997 نیز دانشگاه جنرال موتورز در راستای توجه به یادگیرندگی سازمان و حرکت به سمت یک سازمان یادگیرنده تاسیس شد. ریچارد واگونر مدیرعامل شرکت همواره کارکنان شرکت را اعضای تیم جنرال موتورز خطاب می کند و معتقد است شرکت جز این، سرمایه ای عظیم ندارد.

تحقیق و توسعه
اولین آزمایشگاه متمرکز تحقیقات شرکت در سال 1911 شروع به کار کرد. ازهمان موقع، در کنار ازدیاد تولید خودرو و رسیدن به تولیدات میلیونی، کار تحقیق وتوسعه در شرکت موردتوجه بوده است. این امر در زمان رهبری اسلوان کاملا بارز بود و نمودهای آن سالهای بعد به منصه ظهور رسید. برخی حوزه‌های تحقیق و توسعه شرکت عبارت است از:
- طرحهایی در زمینه افزایش بازدهی موتور
- ساخت موتورهای دیزلی تمیزتر، که برای اولین بار درجهان، استانداردهای یورو 4 را جواب می‌دهد.
- تولید خودروهایی با سوختهای جایگزین مانند LPG ، CNG و اتانول
- تولید خودروهای هیبریدی
- طراحی سیستم‌های باتری سوخت.
دو مورد پایانی، موردتوجه ویژه در کارهای تحقیق وتوسعه شرکت در سالهای آینده است.
فروش
جنرال موتورز سالهاست که مقام برتر را در تولید و فروش انواع خودروها در جهان داراست. در سال 2006، پنجمین شرکت برتر و اولین شرکت خودروساز برتر در لیست 500 شرکت برتر جهانی مجله فورچون بود. درآمد شرکت در این سال نزدیک به 200 میلیارد دلار و سود 2 میلیارد دلار بود. پس از جنرال موتورز، سایر شرکتهای خودروساز مانند دایملر کرایسلر در رتبه 7 جهانی با 186 میلیارد دلار، تویوتا در رتبه 8 با 8/185 میلیارد دلار، فورد در رتبه 9 با 177 میلیارد دلار و فولکس واگن در رتبه 17 با 118 میلیارد دلار قرار گرفته‌اند. شرکتهای هوندا، نیسان، پژو، ب‌ام‌و، فیات، هیوندا، رنو، ولوو، مزدا و سوزوکی به ترتیب پس از آنها قرار دارند. در سال 2006، حدود 67 میلیون خودرو درجهان فروخته شد که سهم جنرال موتورز، بیش از 9 میلیون خودرو بوده است. از این میزان، 55 درصد فروش در خارج از آمریکا صورت گرفته است. پس از آمریکا، بیشترین تولیدات شرکت در کشورهای چین، کانادا، انگلیس و آلمان انجام می شود.

 

 


مدیرعامل
گرچه بیلی دورانت با همت خویش در سال 1908 کار عظیمی انجام داد و هسته‌های مجزا تولید خودرو و موتور را به هم پیوند داد و جنرال موتورز را تاسیس کرد و تا مدتی نیز رهبری شرکت را برعهده گرفت، اما بدون تردید، نامی که در سابقه و تاریخچه یکصدساله جنرال موتورز به عنوان رهبری تاثیرگذار همواره می‌درخشد، آلفرد اسلوان است. او در دهه های سی تا شصت، رهبری شرکت را برعهده داشت و سبک مدیریتی ویژه خویش را در آنجا اعمال کرد. اسلوان در سال 1941 تجارب خود را در کتابی به نام «سالهای خدمتم در جنرال موتورز» منتشر کرد. پیتر دراکر اندیشمند نام آشنای مدیریت در سال 1991 مقدمه ای بر این کتاب نگاشت. بیل گیتس رهبر مایکروسافت خواندن کتاب او را برای کسانی که در زمینه کسب و کار دغدغه دارند، توصیه کرده است. ریچارد واگونر از سال 1998 تاکنون رهبری شرکت را دردست داشته است. او مدعی است جنرال موتورز در ایمنی خودرو و امنیت و خدمات اطلاعاتی و بویژه ایمنی تسهیلات ساخت در کسب‌وکار خودرو سرآمد است. در کارخانه جنرال موتورز در تایلند، بعداز 40 میلیون ساعت کار، هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

آینده
واگونر مدیرعامل شرکت درصدد است که جنرال موتورز را به یک خودروساز کاملا جهانی تبدیل کند که خودروهایی با طرحهای عالی و بهترین فناوریها تولید می‌کند. برنامه او چنین است که تا سال 2012، نیمی از محصولات شرکت توانایی استفاده از سوختهای زیستی را داشته باشد. اما او با چالشهای بس فراوان روبروست. چالش مالی درگذشته نیز یک بار در اوایل دهه 90 سراغ شرکت آمده بود و آن زمانی بود که جنرال موتورز با صرف 40 میلیارد دلار هزینه به اتوماسیون و بازسازی خطوط تولید خود اقدام کرد. پیتر دراکر اندیشمند مدیریت براین باور بود که اگر جنرال موتورز همانند رقیب ژاپنی خود، تویوتا، به جای این کار به بازسازی تفکر خود یعنی طراحی مجدد اصول کسب و کار و توجه به منابع دانش و اطلاعات می پرداخت، امروز چنین گرفتار این رقیب سرسخت نمی شد که در فاصله کمی از او، درصدد گرفتن مقام برتر از این خودروساز قدیمی است. ژاپنی ها با این کار، هم به لحاظ سرعت و هم انعطاف پذیری در تولید خودروهای جدید، گوی سبقت را از دیترویت، مهد خودروسازی آمریکا ربودند.
سال 2006 سود جنرال موتورز، با وجود درآمد حدود 200 میلیارد دلاری، 97/1 میلیارد دلار بود که نسبت به سود 10 میلیارد دلاری سال 2005 افت چشمگیر داشت. اکنون تویوتا، رقیب متفکر و قدرتمند جنرال موتورز، نه تا پشت درهای آمریکا که در خیابانهای ایالات متحده حضور دارد و در همه زمینه ها زنگ خطر را برای جنرال موتورز، نماد خودروسازی آمریکا به صدا درآورده است.

/ 0 نظر / 8 بازدید